ראשים כרותים

בבוקר יום המעשים הטובים נמצאו שלושה ראשים כרותים של בעלי חיים בשלושה מוקדים מרכזיים בתל אביב. כאשר כל ראש היה ליד מזרקה שמימיה נצבעו אדום וגרפיטי באדום לידה.

לאחר תגובה שקיבלתי אבהיר את עמדתי בנוגע למעשה. משעשע קמעה שההתעסקות במקרה מראה את האבסורד שבאכילת בשר עצמה. יש בכוונת המבצעים משהו המזכיר טרור – המעשה נועד כדי לזעזע אוכלוסיה כדי להשיג מטרה פוליטית-חברתית. למרות זאת הפעילות איננה טרור יותר מאשר הפגנה רועשת במיוחד בנושא מסוים. פעולת טרור אינה מקדמת פרקטית את האידאל, אלא משמשת אך ורק כאמצעי הפחדה. לכן במידה ומטרת פעיל זכויות שחורים באמריקה בתקופת העבדות היא שחרור העבדים – האקט עצמו של השחרור אינו מהווה טרור. פגיעות כלכליות נוספות בבעלי עבדים, בניגוד לכך, כן יכולות להיות טרור.

המקרה שלנו אבסורדי במיוחד – שכן לולא הייתה הפעולה נעשית באופן אידאולוגי, אם נפריד כל אחת מהפעילויות בנפרד – לא ראינו כאן כל דבר חריג. ונדליזם, לכלוך וגרפיטי. אילולא היה משהו שמקשר ביניהם, ואילולא היו רואים פנים של פרה, אלא במקום זאת נתח מחלק אחר ממנה בתוך לחם – איש לא היה טורח אפילו להתקשר למשטרה.

לגבי האחראים על המקרה, למביני דבר אין ספק כי ה"פיגוע" הוא מבית היוצר של "269". כדי להבין יותר טוב את המניעים מאחורי הפעולה, יש צורך להבין מי הם אותם 269.

ולהלן כמה דברים הכתובים אודות התנועה באתרה:

מיהו 269

– "מטרתנו העיקרית חייבת להיות חיסול הסוגנות. תנועתנו חייבת לזנוח כל מרדף עקר אחר קבלה הזניחה וחסרת כל המשמעות מצד האוכלוסיה הכללית. חובתנו לנטוש את הפחד הבלתי-מבוסס מפני טקטיקות שכביכול "יוצרות אנטגוניזם". שאיפתנו חייבת להיות ערעור הסטטוס קוו בראש ובראשונה. מאבקנו צודק ולכן את השינוי עלינו לדרוש, במקום להתחנן אליו. מטרתנו למוטט את אותה תפיסה סוגנית בסיסית – זו המאפשרת את קיומה של המערכת הנצלנית."

– "האהדה או חוסר האהדה שנייצר כלפינו אינן – מהוות שיקול בשלב זה של המאבק; השיקול העיקרי הוא העלאת הנושא על סדר היום ; הזמן הוא אויבנו העיקרי: דקה בודדת פירושה מותם בייסורים של מיליוני נפשות – על כן היא יקרת ערך; ההתססה עדיפה באלפי מונים על השקט המחריש – הדלק עליו תעשיות הדמים הרווחיות של המזון מן החי, משגשגות."

– "האופן בו אנו מדברים והטקטיקות בהן אנו נוקטים חייבים לעלות בקנה אחד עם האמונות בהן אנו מחזיקים ומעל הכל – האמונה בזכויות בעלי חיים. אותה אמונה בסיסית שבעלי חיים ראויים לזכויות שבראשן הזכות לחיים, ושזכויות אלו אינן תלויות בתועלת או בנזק שהן יסבו למין האנושי. כמו כן שהפרת זכויות אלו פסולה מהיסוד, וששאלת התועלת שבה אינה באה בחשבון. האמונה שעינוי קופים אינו פסול משום שאינו מדעי, אלא משום שאינו מוסרי, ושהקופים, הפרות, העזים, הכבשים והאפרוחים מהווים סיבה מספקת להפסקת כל ניסוי וכל תעשייה המושתתת על ניצולם; משום כך התחננות בפני אנשים לעבור לתזונה צמחית, התחננות המבוססת על פניה בעיקר אל שיקולים זרים כגון קיימות המין האנושי והכוכב "של בני האדם", בריאות האדם, זכויות אדם ושלל שיקולים אנוכיים ואנטרופוצנטריים-סוגניים אחרים, ברמה התת-הכרתית, היא מסר תבוסתני.עלינו לנהוג תמיד במשנה זהירות כשאנו מעלים נושאים אלו שהם, אחרי הכל, משניים."

ארצה להתייחס בייחוד לנקודה השנייה. אהדה וחוסר אהדה אינם שיקול – והזמן הוא האוייב. לא מדובר כאן במצביעים מחוכמים הבוחרים בטקטיקה מסוימת. גם בלי להתייחס לפעולה אותם הם עשו – הם מצהירים כי אינם מנסים לקנות את אהדתכם. הם חשים שכל דקה בודדת שהם מבזבזים פירושה מוות של עוד מליוני נפשות. מי מקוראיי, לו היה מרגיש כך היה מצליח לתהות באופן הגיוני מה הדרך להביא להצלת בעלי חיים רבה ככל האפשר?

תנועת 269 נתנה לכעס שיש לטבעונים רבים ללבות את עצמו. עד שהובילה למצב בו הם פועלים בדרך הכי קיצונית שהם יכולים (אפילו מחוץ למסגרת החוק – רק בתנאי שלא ייתפסו) כדי להפסיק את העוול.

הטבעונים, ככל תנועה או קבוצה, לא עומדים כולם מאחורי האקט. טבעונים רבים מאמינים שהאקט פגע ביכולת ההסברה ומציג אותם כקיצוניים. רבים עוד יותר הם הטבעונים שאינם יודעים לומר לבטח אם האקט היה חכם או לא – אך בלבם מעריכים או מעריצים את אותם "גיבורים".

האם ה"פיגוע" היה מעשה חכם בדיעבד, או לא? קשה מאוד ואולי אף בלתי אפשרי לקבוע. מצד אחד אין ספק שרבים רואים עכשיו בטבעונים – בצדק או שלא בצדק – קבוצה קיצונית הדומה לכת שמסוכן להתקרב אליה. אך בד בבד אין ספק שהפעולה עוררה את המודעות של טבעונים רבים. מאות מתוכם הפגינו את המודעות הזו ב8 לחודש במחאת החיות הנאכלות.

ואם לא די בכך, ארץ נהדרת בחרה להתייחס לאירוע ולטבעונות בכלל דרך פרודיה שנעשתה על ההרצאה של גארי יורופסקי.

כנראה שלעולם לא נדע אם האקט יתברר כטקטיקה נבונה, המחזקת ומאחדת את הטבעונים ומעוררת סערה תקשורתית שתמשוך רייטינג אינטרנטי רחב יותר להרצאות אפקטיביות – או כטקטיקה גרועה המרחיקה אנשים מטבעונים ומציירת אותם ככת מסוכנת.

הדבר היחיד שניתן לומר בודאות הוא שכמו כל "פעולת טרור", מוצדקת או שלא מוצדקת, גם פעולה זו משקפת הלך רוח רחב ותסכול של רבים, ונעשתה מתוך אותו זעם על המצב הנוכחי.

יש היבחרו לשאול לאחר המקרה, האם ה"טרור האקו-פאשיסטי" מרים את ראשו גם בישראל?

אפרופו התנגדות ליברטריאנית לפעילי זכויות בעלי חיים ואיכות סביבה – איש התרנגולות האיום דן בקשר בין תנועות ירוקות וקומוניזם בפודקאסט מיוחד העוסק באג'נדה 21. מצאתי שגם לי יש עמדה בנושא האבטיחים.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על ראשים כרותים

  1. ליר הגיב:

    "פיגוע" ו"טרור" אינם מונחים מתאימים לתיאור המעשה האקטיביסטי. במי בדיוק ביצעו את ה"פיגעו"? במי כביכול פגעו כאן? נגד מי הופעל ה"טרור"?

    אני מאמין שיש משמעות קריטית לבחירת המילים שאנחנו משתמשים בהם. זה לא "סתם סמנטיקה", כי הסמנטיקה הזו קובעת האם נאמץ את הגישה של המפונקים האטומים שמתייחסים לניפוץ השלווה שלהם כאל "פיגוע" או ווינדליזם במקרה הטוב, או שנאשרר את הערך הבסיסי של חופש הביטוי.

    אני מעדיף לשמור את המילה "טרור" לתאר את פשעיהם של המחבלים המתאבדים שרוצחים חפים מפשע, ואת הפשעים של מדינת ישראל שמתעללת יום יום באוכלוסיה הפלסטינית שתחת שליטתה, ויוצאת למבצעי טבח כמו "עופרת יצוקה" במהלכם היא מבצעת הרג לשם זריעת אימה ופחד (ע"ע חיסול קורס הצוערים בבית הספר לשוטרים ברצועת עזה על ידי מסוקים צבאיים).

    • perkepon הגיב:

      אני מסכים אתך שסמנטיקה היא חשובה. לשם הבהרה – גם מירכאות זה דבר חשוב…

      כדאי שאדגיש אותן יותר להבא.

      • ליר הגיב:

        ראיתי את המרכאות, אבל אין כל רמז וכל איזכור לכך שהמייצג המחאתי לא נועד לפגוע ולא פגע באף אחד. המשפט שהדגשת אף מתייחס למחאה כמקרה פרטי של טרור, ומאשרר את השימוש במילה:

        "הדבר היחיד שניתן לומר בודאות הוא שכמו כל "פעולת טרור", מוצדקת או שלא מוצדקת, גם פעולה זו משקפת הלך רוח רחב ותסכול של רבים, ונעשתה מתוך אותו זעם על המצב הנוכחי."

  2. perkepon הגיב:

    עקב הערתך הוספתי את עמדתי בנוגע למקרה. תמיד טוב לשמוע חוות דעת. לומדים מהן הרבה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s